Tutkimusmaailma perustuu uuden tiedon edistämiseen ja levittämiseen. Kun aloitin tohtorintutkinnon tekemisen, sanoin itselleni, että tekisin jotain käytännöllistä ja hyödyllistä muille, ja ajattelin tuolloin koulutusta ja kouluja. Sitten katselin ympärilleni ja huomasin, kuinka paljon uusia käsitteitä luodaan ja pakotetaan opettajien käyttöön. Yritämme kovasti ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutuksia, sen epävarmuuksia ja sitä, miten elää kestävää elämää ja mitä kestävyys loppujen lopuksi edes tarkoittaa.
Mutta mieleeni jäi, miten me kommunikoimme. Miten kaikki nämä monimutkaiset asiat opetetaan
opiskelijoille ilman, että he tuntevat itsensä niiden kuormittamiksi?
Näistä syistä tein kollegoideni kanssa verkkokyselyn, jonka pohjalta laadittiin tämä raportti. Miten
suomalaiset lukion opettajat lähestyvät ilmastokasvatusta? Mitkä ovat heidän tarpeensa, toiveensa ja turhautumisensa aiheet?
Toivon, että raportti on hyödyllinen ja inspiroiva!
Eugenia Castellazzi, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto
Huom! Tässä yhteenvedossa kuvaan kyselyn tuottamaa aineistoa. Tulokset eivät ole vertaisarvioituja, ja ne on tarkoitettu opettajille ja yleisölle. Tutkimusryhmäni tuottaa aineistosta artikkelin, jossa on mahdollista nähdä tilastollinen ja temaattinen analyysi.
Täältä voit ladata raportin: Ilmastokasvatus Suomen lukioissa