Maailmassa, jossa kestävä kehitys ja oikeudenmukaisuus ovat keskeisiä teemoja, on tärkeämpää kuin koskaan löytää keinoja opettaa näitä käsitteitä tehokkaasti nuoremmille sukupolville. Vaikka ilmastonmuutoksesta ja luontopohjaisista ratkaisuista keskustellaan laajasti, pitäisi näistä pyrkiä tekemään merkityksellisiä, kiinnostavia ja transformatiivisia käsitteitä myös nuorille. CO-CARBON-hankkeessa tehdyssä uudessa tutkimuksessa tarkastellaan luovaa lähestymistapaa: roolipelejä.
Suomalaisten lukiolaisten kanssa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, miten roolipelit voivat auttaa oppilaita ymmärtämään ympäristöoikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen käsitteitä. Astumalla erilaisten yhteisön jäsenten asemaan – kampaajasta ruskeaan jänikseen – opiskelijat saivat uutta tietoa siitä, miten kaupunkien viheralueita koskevat päätökset vaikuttavat sekä ihmisiin että ympäristöön.
Miten tämä menetelmä toimii ja miksi sillä on merkitystä?
Roolipelityöpajat
Tutkimukseen kuului 10 työpajaa, joihin osallistui 197 16-19-vuotiasta lukiolaista. Lukiolaiset kävivät ryhmäkeskusteluja korttien avulla, jotka edustivat erilaisia hahmoja ja viheralueratkaisuja (esim. yhteisöpuutarhat, viherkatot). Kunkin ryhmän oli puolustettava niille osoitettujen hahmojen tarpeita ja arvoja. Esimerkiksi IT-alan ammattilainen saattaisi haluta viherkattoja rakennettavan niiden ympäristöystävällisyyden vuoksi, kun taas jänis voisi pitää niittyjä elinympäristönä.
Näiden keskustelujen avulla opiskelijat kohtasivat kaupunkisuunnitteluun liittyviä monimutkaisia kompromisseja. He pohtivat, kenen tarpeet asetetaan etusijalle, keitä jätetään ulkopuolelle ja miten tasapainotetaan ihmisille ja luonnolle koituvat hyödyt.
Pelissä ei ollut kyse vain faktojen oppimisesta, vaan myös näkökulmien ymmärtämisestä. Työpajojen päätteeksi monet opiskelijat kertoivat tuntevansa itsensä tietoisemmiksi oikeudenmukaisuuteen liittyvistä kysymyksistä, kuten siitä, miten kulttuurinen ja ekologinen monimuotoisuus voidaan huomioida kaupunkien viheralueita suunniteltaessa. Jotkut jopa kehittivät luovia ratkaisuja, kuten viherkattojen yhdistämistä yhteisöpuutarhoihin, jotka palvelevat sekä ihmisten että muun luonnon tarpeita.
Miksi roolipelit ovat vaikuttavia?
Perinteiset opetustavat keskittyvät usein kognitiiviseen oppimiseen – faktojen ja teorioiden ulkoa opetteluun. Tässä tutkimuksessa esiteltiin kuitenkin jotain muuta: relationaalinen oppiminen. Tämäntyyppisessä oppimisessa korostetaan vuoropuhelua, yhteistyötä ja luottamuksen rakentamista osallistujien kesken.
Seuraavat seikat tekevät tästä innovatiivista:
- Tieteidenvälisyys: tapa, jolla roolipeli rakennetaan, kuroo umpeen kuilua luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden välillä ja saa opiskelijat pohtimaan ekosysteemien ja ihmisyhteisöjen yhteyttä.
- Kriittinen ajattelu: Oppilaat pohtivat valtadynamiikkaa ja oikeudenmukaisuutta. Jotkin ryhmät esimerkiksi kyseenalaistivat, miksi tietyillä hahmoilla, kuten liikemiehellä tai jäniksellä, pitäisi olla tai ei pitäisi olla sananvaltaa viheralueita koskevissa päätöksissä.
- Uusia näkökulmia ja toimijuutta: Oppilaat laajentavat yhteisöllisyyttään eläimiin ja ekosysteemeihin, kun he esittävät roolihahmoja, jotka eivät ole ihmisiä.
Tutkimuksessa korostetaan, että kestävyyskasvatuksen sisällyttäminen lukioihin voi auttaa oppilaita hahmottamaan oikeudenmukaisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta ihmisille ja muille eläimille.
Kuinka soveltaa roolipelimenetelmää?
Koulujen opettajat ja tutkijat voivat soveltaa roolipelejä tehdäkseen kestävyyskasvatuksesta vaikuttavampaa. Roolipeli voi auttaa oppilaita ymmärtämään todellisia haasteita, kuten ilmastonmuutosta, biologisen monimuotoisuuden vähenemistä tai kaupunkisuunnittelua.
Artikkelissa esitetty materiaali (ks. linkki alla) voi toimia lähtökohtana:
- Räätälöi hahmot ja skenaariot: räätälöi roolileikki korttien avulla vastaamaan paikallisia ympäristöhaasteita. Ota esimerkiksi mukaan hahmoja, jotka edustavat yhteisönne ainutlaatuista väestörakennetta.
- Keskity oikeudenmukaisuuteen: käytä peliä oikeudenmukaisuuskysymysten tutkimiseen, kuten siihen, kuka hyötyy viheralueista ja kuka jää niiden ulkopuolelle.
- Yhteistyö on avainasemassa: pyydä mahdollisuuksien mukaan kollegaa auttamaan oppilaiden keskustelujen seuraamisessa ja kannusta oppilaita työskentelemään yhdessä löytääkseen ratkaisuja, jotka tasapainottavat erilaisia tarpeita. Lisämateriaali, kuten kartta, voi auttaa prosessia ja tehdä siitä paikallisesti merkityksellisemmän.
Roolipelimenetelmä ylittää luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden väliset rajat ja kannustaa oppilaita ajattelemaan kokonaisvaltaisesti ja keskustelemaan oikeudenmukaisuuteen liittyvistä kysymyksistä ilman teoreettisia luokitteluja. Jos haluat sisällyttää tämän lähestymistavan opetukseesi, tutkimusartikkelista löydät yksityiskohtaisen oppaan roolileikin suunnitteluun ja sen vaikutusten arviointiin.
Lue koko artikkeli täältä: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/26395916.2024.2430591
Teksti ja kuvat: Eugenia Castellazzi