Kyselyn yhteenveto ilmastokasvatuksesta Suomen lukioissa on nyt julkaistu! Yhteenveto on laadittu pääasiassa opettajille, mutta se on merkityksellinen myös poliittisille päättäjille ja tutkijoille, sillä siinä tuodaan esiin ilmastokasvatuksen tilanne sekä nykyisten opetuskäytäntöjen tarpeet ja esteet, ja siinä keskitytään erityisesti luonnon- ja yhteiskuntatieteiden väliseen yhteyteen.
- Opettajille – tämä raportti tarjoaa yleiskatsauksen siitä, miten suomalaiset kollegat ovat kokeneet ilmastokasvatuksen, mitkä toiminnot ovat menestyviä eri mittakaavoissa ja mitkä ovat yleisiä turhautumisia;
- Poliittisille päättäjille – kyselyn tulokset korostavat opetussuunnitelmien järjestämisen etuisuuksia ja sokeita pisteitä ja paljastavat systeemisiä esteitä, jotka tulisi ottaa huomioon ilmastokasvatuksen kehittämisessä;
- Tutkijoille – Kaikki tutkijat, jotka ovat sitoutuneet tiedeviestintään tai yhteistyöhön koulujen kanssa, voivat lukea minkälaista materiaalia ja toimintaa opettajat arvostavat, ja pohtia, miten vältetään ekstraktivistinen tutkimus.
Raportti sisältää mm:
- Opettajien esimerkkejä onnistuneista toiminnoista luokassa, yhteistyössä muiden organisaatioiden kanssa tai koko koulun osallistuessa;
- Kokonaisvaltainen näkemys ilmastokasvatuksesta arvoista käytäntöön sekä esimerkkejä koetuista esteistä;
- CO-CARBON-tutkijoiden kehittämä ja testaama tukimateriaali.
Täältä voit ladata raportin: Ilmastokasvatus Suomen lukioissa
Lisätietoja: Eugenia Castellazzi, väitöskirjatutkija Helsingin yliopisto, eugenia.castellazzi@helsinki.fi